تا صورت پیوند جهان بود، علی بود
تا نقش زمین بود و زمان بود، علی بود
شاهی که ولی بود و وصی بود، علی بود
سلطان سخا و کرم و جود، علی بود
هم آدم و شیث و هم الیاس
هم صالح پیغمبر و داوود، علی بود
هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم ایوب
هم یوسف و هم یونس و هم هود، علی بود
مسجود ملائک که شد آدم، ز علی شد
آدم چو یکی قبله مسجود، علی بود
هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن
هم عابد و هم معبد و معبود، علی بود
آن لحمک لحمی بشنو تا که بدانی
آن یار که او نقش نبی بود، علی بود
موسی و عصا و ید بیضا و نبوت
در مصر به فرعون که بنمود، علی بود
چندان که در آفاق نظر کردم و دیدم
ازروی یقین در همه موجود، علی بود
آن شاه سر افراز که اندر شب معراج
با احمد مختار یکی بود، علی بود
آن کاشف قرآن که خدا در همه قرآن
کردش صفت عصمت و بستود، علی بود
خبرگزاری فارس: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که آرام و آهسته امواج ماهواره را وارد خانه خود میکنند و بچههایشان را توسط افرادی که خود بویی از تربیت نبردهاند تربیت میکنند، فتنه را به خانه میآورند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد حسین صفار هرندی متولد سال 1332 در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی است که از سال 1372 در موسسه کیهان مشغول به فعالیت بوده و از سال 84 تا 88 نیز در دولت نهم عهدهدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
صفار هرندی که هم اکنون مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران اسلامی است شب گذشته مهمان برنامه نگاه دو بود که در ابتدا در خصوص فعالیتش در روزنامه کیهان گفت: در حال حاضر در روزنامه کیهان هیچ گونه فعالیتی ندارم. بعد از اینکه از این روزنامه بیرون آمدم فقط از لحاظ دوستانه با افراد حاضر در کیهان در ارتباط هستم. در واقع من قبل از اینکه سمت وزارت را برعهده بگیرم از این روزنامه خارج شدم و دلیل رفتن من از کیهان، وزارت نبود. من در این روزنامه 12 سال فعالیت داشتم و تصور میکنم در این سالها پیمانه فعالیت من در کیهان پر شد.
وی درباره دوران وزارتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارهای ناتمامش در این وزارت خانه گفت: در زندگی کاری انسانها، همه چیز بر وفق مراد نیست. ولی مهم این است که در مسیر درست قرار بگیریم. بدون شک همیشه نسبت کارهای انجام داده ما به نسبت کارهای نکرده و مدنظر کم است.
صفار هرندی با اشاره به ضعفهای فرهنگی دوران وزارتش یادآور شد: دوران وزارت من با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بود. البته باید به چیزهایی که در اختیار من نبود هم توجه کرد و نباید انتظار داشت همه چیز بر وفق مراد باشد. حوزه فرهنگی بسیار پیچیده است و وزارتخانه فرهنگ دارای حوزههای متنوعی است. در تعدادی از کشورها مسئولیتهایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد داده میشود بین چهار وزارتخانه تقسیم میشود.
* ادغام مجموعهای دیگر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط شرایط را سخت میکند
وی با بیان اینکه اخیرا شنیدهام که در مجلس تصمیم گرفته شده به همین مجموعه (وزارت ارشاد) هم مجموعههای دیگری اضافه شود، تاکید کرد: از نظر من تلنبار کردن وظایف بسیار زیاد عملا شرایط سختی را ایجاد میکند. البته اصل کار را فعالان بخش فرهنگ که مردم جامعهمان هستند انجام میدهند و فعالیتهای خصوصی در این بخش بیشتر از بخشهای دیگر کشورمان است. اما به هر حال مدیریت، نظارت و حمایت تشکیلات حکومتی باید با حدود اختیاراتش تناسب داشته باشد. گمان میکنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت خانههایی است که بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابزارهایی که دشمنان برای کمرنگ کردن اعتقادات اسلامی مردم ایران استفاده میکنند، گفت: دشمنان در مقطعی، به صورت کاملا مستقیم به دین متعرض میشوند و ترویج بیدینی میکنند. این مورد از سادهترین مواردی است که میتوان با آن دفاع کرد. ولی گاهی این بحث پیچیدهتر میشود و دشمنان در لفافه دین به دنبال ترویج بیدینی میآیند. در این زمان حق و باطل با هم مخلوط میشود و آموزهای از باطل با ظاهر حق به پرده کشیده میشود.
وی ادامه داد: دشمن در این مرحله با چهرهای آراسته به میدان میآید که در این زمان شرایط بسیار خطرناک میشود. طبیعتا بزرگترین ابزار دشمن در این میان رسانه است. صدها ماهواره و هزاران شبکه تلوزیونی مصداق این مورد است که بسیاری از آنها به زبان فارسی هم برنامه دارند.
* به مردم حق میدهیم از صدا و سیما شاکی باشند
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمترین دلمشغولی آنها (دشمنان) ضربهزدن به اعتقادات و عزم و اراده مردم است، تصریح کرد: در این زمان حجم کثیری از رفتارها، برخوردها و القائات روی مردم آوار میشود و باید خدا را شکر بکنیم که مردم در برابر این حجم امواج ایستادگی کرده و اعتقاداتشان را حفظ کردهاند.
صفار هرندی افزود: البته ما در این عرصه از دشمن چندان عقب نبودیم. سابقه ملت ما 32 ساله است و سوابق قبل از آن را به هیچ وجه نمیتوانیم به حساب بیاوریم؛ چرا که با انقلاب ریلگذاری جدیدی کردیم، بنابراین تاریخ خود را در زمینه فرهنگ در همین سالها میبینیم. البته از لحاظ مضامین فرهنگ سابقهای چند هزار ساله داریم و حضور چهرههای فرهیخته در طول تاریخ از افتخارات ما محسوب میشود ولی فرهنگ معاصر مانند رادیو، تلویزیون و سینما به این سالها محدود میشود. دنیا در بعضی از این هنرها پشتوانه چند صد ساله دارد. پر کردن این شکاف عمیق و فاصله چند صد ساله آسان نیست.
وی در مورد شبکههای داخلی گفت: تعداد کانالهای تلویزیونی که متکی به فرآوردههای داخلی است نشان دهنده این است که در کشور همه مشغول فعالیت در این زمینه هستند. البته به مردم حق میدهیم در این زمینه شاکی باشند. افرادی که خواهان تنوع بیشتر هستند و همچنین افرادی که خواستار نگرش ارزشی قویتر هستند هر دو حق دارند از تلوزیون ابراز نارضایتی کنند. ولی ابزارهای اصلی در اختیار دیگران است. برای مثال عمده "هاست "های اینترنت در خارج از کشور است که امیدوارم روزی توانایی این را داشته باشیم خودمان حوزه وسیعی از تکنیک را به استخدام بگیریم.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته این مسئله چندان هم دور از ذهن نیست. همانطور که میتوانیم به مدار زمین ماهواره بفرستیم مطمئنا در این زمینه روز به روز پیشرفت بیشتری کرده و روزی میرسد که ماهوارههای ایرانی در مدار زمین تلالو خواهند داشت و به شبکههای زمینی سرویس میدهند. بنابراین بخشی از مشکلات به سختافزارها مربوط میشود. البته بخشی دیگر هم به نرمافزار برمیگردد و به تولیدات هنری ما مربوط میشود.
* ماهواره فتنه را وارد خانهها میکند
صفارهرندی با بیان اینکه برنامههای ما باید به قدری جاذبه داشته باشد که بینندگان در زمان انتخاب برنامههای ما را ترجیح داده و پای تلویزیون وطنی بنشینند، به تولیدات داخلی اشاره و تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که مردم را پای تلویزیون میخکوب کنیم. البته هدف ما صرفا برنامههای طنز و تفریحی نیست. در بعضی از مواقع میتوان معرفتی را به مردم القا کرد و شک ندارم که مردم استقبال میکنند. در این شرایط زمانی که برنامه نقد این سریال هم پخش میشود مردم استقبال کرده و برای مثال از تاریخ کشورمان اطلاعات بیشتری کسب میکنند.
وی در ادامه و در پاسخ به این سئوال که "در این شرایط وظیفه مردم چیست؟ " تصریح کرد: ما نمیتوانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم. خوشبختانه آنچه که در بین مردم میگذرد به سمت اعتلا است. اما درست این است که مصلحین جامعه هرچند وقت یکبار به مردم تلنگر بزنند و به آنها یادآوری کنند که توقف در بین خوشیها از پیشرفت آنها جلوگیری میکند. البته مردم هم باید عزمشان را جزم کرده و درخواست بهتر زیستن را داشته باشند. همانطور که مردم انتظار دارند کالاهای خوراکی استاندارد و ایزوله باشد باید در بخش فرهنگی هم به دنبال این استانداردها و ایزوها باشند. ما باید آینده فرزندانمان را در نظر بگیریم و از تحریک سرکشیها و طغیانها بپرهیزیم.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: افرادی که آرام و آهسته امواج ماهواره را وارد خانه خود میکنند و بچههایشان را توسط افرادی که خود بویی از تربیت نبردهاند تربیت میکنند، فتنه را به خانه میآورند. البته مردم در چهارچوب قانون مختار هستند ولی ما میتوانیم همه را به خیر و خوشی دعوت بکنیم. باید به عاقبت کاری که میکنیم بیندیشیم تا پشیمان نشویم.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ویژگیهای مکتب امام خمینی (ره ) که باعث گذر انسان از میان امواج فتنه شد، گفت: مکتب امام مکتب اسلام است. هنر امام غباروبی یافتههای اعتقادی مردم بود. وی چهره واقعی اسلام را به مردم نشان داد و این زیباییها به گونهای بود که دلها را تسخیر کرد. میتوان گفت مجموعه آموزههای فکری، اخلاقی و عملی امام که شامل گفتهها و نوشتههای امام، هدایتهای عملی ایشان و یا صیغه فردی است مکتب امام را تشکیل میدهد.
*تحولات اخیر تعدادی از کشورهای اسلامی نشاندهنده این است که بسیاری آرزوی شرایط ما را دارند
وی امام خمینی (ره) را دستپرورده مکتب امام صادق و پیغمبر دانست که همه معارف اهل بیت پشتوانه آن است و ادامه داد: اینها توانایی ساماندهی انقلاب و برپایی نظامی را داشته است که اگرچه ما به طور ناقص به آن عمل کردیم ولی در حال حاضر این نظام برای افراد بسیاری به آرزو تبدیل شده است. هیجانی که در ماههای اخیر در تعدادی از کشورهای اسلامی ایجاد شده نشان دهنده این است که افراد بسیاری آرزوی همین شرایط ما را دارند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بحث عقلانیت، معنویت و عدالت سه مقولهای است که امام در مکتب خود به آن توجه بسیاری داشته است. تصور میکنم امام علاوه بر "قله نمایی " در بزنگاههای درگیری این نکات اساسی را نشان بدهند. آنجایی که امام فرمودند " اگر به نام عقلانیت به جنگ ارزشهای مقبول اعتقادی مردم بروید انحراف ایجاد کردید و اگر به نام معنویت دین را سیاستزدایی کردید هم انحراف کردید. " در این میان افرادی عنوان میکنند که ما در سیاستگذاری خود فقط عقلی برخورد کردیم. عدهای هم معتقدند غرق در معنا شدند و برای معنویت ارزش قائلند. عدهای هم معتقدند هر دو را در دستور کار خود دارند. به فرض این طور باشد. در جامعهای که فردی سر گرسنه به بالین میگذارد و در گوشه دیگر آن فردی شکمپروری میکند دیگر تاکید بر عقلانیت و معنویت چه فایدهای دارد؟ در اینجا عدالت باید تمام کننده دو وجه ضروری باشد. بزنگاههای درگیری جامعه سالم را میسازد.
* هدف عرفانهای کاذب دور کردن مردم از حقیقت است
صفار هرندی با اشاره به تفاوت عرفان حضرت امام با عرفانهای دیگر خاطرنشان کرد: عرفان در دهههای اخیر به کلمهای دستمالی شده تبدیل شده که خوراکهای بدلی به نام عرفان از هند و آمریکای لاتین را دربر گرفته. البته زادگاه عرفان به واسطه تعدد ادیان کشور هند است. افرادی که در هند ریاضت کشیده و به واسطه این ریاضت تواناییهایی را هم به دست میآوردند زمانیکه هیچ ارتباطی با خالق هستی ندارند این تواناییشان ابتر است. بارها شنیده شده مرتاضی با چشمان خود قطاری را متوقف میکند. شاید این مسائل صحت داشته باشد. اما آیا انسان برا ی متوقف شدن قطار ساخته شده با هدف ساخت زمانه خود ساخته شده؟ اگر این چشمان بصیرت داشته باشد میتواند آیندهنگری کرده و آیندهای بزرگ را رغم بزند و یا حوادث سخت را پیشبینی و جلوگیری بکند.
وی ادامه داد: عرفانهای کاذب آرامش شخصی به افراد میدهند. این عرفانها افراد را با یک دنیایی آرام آشنا میکند که در آن فرد لبریز از فهم و شناخت میشود. در این عرفانهای کاذب فرد دچار خلسه تخمیری میشود. افرادی که به این عرفانها متوسل میشوند غالبا سر از مواد مخدر در میآورند. عرفانی که به مواد مخدر، هیجانات و موسیقیهای حرام تکیه کند عرفان نیست. عرفان معرفت خداوندی و پیوند انسان با مبدا هستی است. در این ارتباط انسان بزرگ میشود و قدرت پیدا میکند. این جایگاه به عرفانهای مبتذل هندی و آمریکای لاتین هیچ ربطی ندارد. خوشبختانه جلوی انتشار این کتابها که در غالب رمان و کتاب افزایش توانایی روحی وارد کشور میشد گرفته شد. وقتی فردی روح را قبول ندراد چگونه میخواهد توانایی روحی کسب کند. این بحث انحراف بزرگی است که جوامعه جهان سومی مشغول به آن شده که هدف آن دور کردن مردم از حقیقت است.
* نباید به واسطه گناهان فردی به او تهمت زد
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اوج تعالی عرفان امام خمینی (ره) گفت: عرفان امام عرفانی است که در اوج تعالی روح قرار دارد. امام کاملا خود را روی زمین میبیند و برای حل مشکلات مردم تلاش میکند. عرفان واقعی همان چیزی است که کودکی 12 ساله برای حفظ خاک ملتش خود را زیر تانک میاندازد. در واقع عرفان خالص را میتوان در حسین فهمیده دید.
صفارهرندی با اشاره به حفظ و تکریم اخلاق در سیاست یادآور شد: همیشه انقلابیون به عناون آسیب "عمل زدگی " را در کنار خود داشتهاند. زمانیکه فردی فعالیت انقلابی میکند فراموش میکند جوانب آن را ببیند. این عمل زدگی در میان انقلابیون مکاتب مارکسیستی و سوسیالیستی بیش از هر چیز دیده میشود. این افراد در دروه خود باعث به وجود آمدن پدیدههای بسیاری شدند که یکی از آنها زیر پا گذاشتن اخلاق به پای انقلابیگری بود. این افراد حتی در زندگی، تشکیلاتی به نام خانواده نمیشناختند و معتقد بودند همه افراد در یک خانواده میتوانند هر لذت حیوانی را از هم ببرند و این امر باعث تعالی حرکت انقلابی میشود.
وی افزود: نتیجه این عقاید باعث بالا گرفتن شورش علیه انقلابیها شد. یک وجهی هم ممکن است در انقلابی مسلمان هم دیده شود. این افراد تصور میکنند که برای رسیدن به مقصود از هر راهی میتوان استفاده کرد درحالی که انقلابی نمیتواند از دایره تقوا جدا شود و بگوید چون در حال مبارزه با فاسدان و رانتخواران هستم دروغی هم بر علیه آنها بگویم. فرد حق ندارد دروغ بگوید و مثلا عنوان کند فلان برج برای فلان کس است. شاید فرد مذکور گناهانی هم داشته باشد ولی نمیتوان هر چیزی را به او نسبت داد.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان درخصوص شناخت حق و باطل از هم گفت: ما مامور شناخت حق و باطل هستیم. در غیر این صورت تکلیف خود را نمیفهمیم. بعضیها حق و باطل را از روی اشخاص میشناسند. اشخاص باید به محک حق و باطل بخورند. اینکه در زمانه ما فردی را بت کرده و او را مصداق حق میکنیم و هر عملی را با آن فرد میسنجیم. این کار غلط است. حق آن چیزی است که معطوف به خداست. حقی که به خدا وصل نشود حق نیست. طبیعی است هر آنچه در مقابل آن است باطل است.
آیت الله مصباح یزدی به تشریح صریح افکار و اقدامات جریانی که هیچ اعتقادی به ولایت فقیه و اجرای احکام اسلامی ندارد پرداخت.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تشبیه مسائلی که جریانی در چندسال اخیر به وجود آورده به «تیر سه شعبه» گفت: تیر وقتی یک شعبه باشد می توان آن را بیرون کشید، اما وقتی سه شعبه شد، وقتی بخواهیم آن را بیرون بکشیم، تمام نقاطی که تیر در آن نفوذ کرده از بین خواهد رفت.
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، عصر پنج شنبه در جمع کاروان پیاده روی جمعی از سپاهیان استان اصفهان به سمت مرقد بینانگذار جمهوری اسلامی ایران، در محل سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در بیان برخی از ویژگی های امام راحل اظهار داشت: هنوز اهمیت کار امام خمینی(ره) یعنی انقلاب اسلامی ایران شناخته نشده است که چگونه و با چه قدرتی توانست این مشکلات را رفع کند.
غیر از امام، عده ای می گفتند که برای مبارزه باید کار صرف سیاسی و حزبی کرد
وی با بیان این که در کنار تفکرات امام برای مبارزه با رژیم شاه، تفکرات مختلفی هم وجود داشت، گفت: غیر از امام، عده ای می گفتند که برای مبارزه باید کار صرف سیاسی و حزبی کرد و آن را می پسندیدند؛ گروه دیگر مانند فداییان اقلیت می گفتند باید کارهای چریکی کرد و فعالیت نظامی داشت و با کارهایی مانند ترور رژیم را به زانو در آورد، چرا که معتقد بودند با فعالیت صرف سیاسی کاری از پیش نمی رود.
عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: امام معتقد به هیچ کدام از این ها عقاید نبود و می گفت باید کاری کنیم که ائمه(ع) کردند؛ یعنی مردم را روشن و این عنصر جهل و غفلت را از مردم دور کنیم.
برخی که جزو متدینین بودند معتقد بودند، مسائل سیاسی از مسائل دینی جداست
وی خاطرنشان کرد: البته برخی هم که جزو متدینین بودند معتقد بودند، مسائل سیاسی از مسائل دینی جداست. آن ها می گفتند مبارزه با رژیم و ... برای به دست آوردن حکومت و دنیاست و این ربطی به دین ندارد.
مصباح یزدی افزود: این باور غلطی بود که شیاطین در طول چند قرن، جا انداخته بودند که امام با همه این ها مبارزه کرد؛ البته امام راحل بسیار موفق هم شد تا جایی که کاری کرد که نوجوانها و جوانها نه تنها وارد صحنه های سیاسی شدند بلکه حتی عاشق به شهادت رسیدن شدند که این هنر امام بود.
وی گفت: این پیروزی ها برای انقلاب ما بود که همه دنیا را شگفت زده کرد و باعث شد شیاطین بنشینند بررسی کنند که چه شد که یک آخوند توانست این کارها را بکند؟؛ آخوندی که تا قبل از این سال ها، کاری از او بر نمی آمد.
محبوبیت روحانیت به عنوان نائب امام زمان(عج)
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قبل از انقلاب شیاطین با شایعه پراکنی جایگاه آخوند ها را خراب کرده بودند، اما دشمنان بررسی های زیادی کردند که چه شد که امام راحل ما توانست مردم را همراه با انقلاب کنند.
وی گفت: دشمنان به این نتیجه رسیدند که عناصری در این نظام وجود دارد که در جای دیگری پیدا نمی شود و تا این عناصر هست امید موفقیت برای شان نخواهد بود.
مصباح یزدی افزود: یکی از چیزهایی که دشمن بعد از بررسی های فراوان به آن رسید، همین محبوبیت روحانیت به عنوان نائب امام زمان بود که همان ولایت فقیه است.
وی افزود: آن ها به این نتیجه رسیدند که مسئولینی غیر از این جایگاه را می توان فریب داد، تهدید کرد و ...، اما با این جایگاه نمی توان کاری کرد؛ دشمنان فهمیدند که تا این جایگاه هست کاری از پیش نخواهند برد بنابراین در فکر این افتادند که به گونه ای به این جایگاه خدشه وارد کنند. دشمنان فهمیدند که تکیه انقلاب به ولایت فقیه است و باید این ولایت فقیه از کار انداخت، چرا که تا موتور ولایت فقیه حرکت می کند کاری نمی توانیم بکنیم.
استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: دشمئان از همان روزهای اول پس از پیروزی انقلاب، کارهای خود را شروع کردند و راهکارهای زیادی را هم اندیشیدند تا به انقلاب صدمه بزنند.
وی با بیان این که دشمنان از همان روزهای پس از انقلاب قرائت های مختلفی از دین ارائه کردند، گفت: یک راهکارشان برای این کار این بود که روحانیت را در نظر مردم زشت کنند، چرا که معتقد بودند وقتی این جایگاه زشت شد، ترکش آن به ولایت فقیه هم می خورد؛ از این رو بود که مبارزه با روحانیت یک شیوه اصلی برای آن ها شد.
دشمنان سعی کردند از نظر تئوریک تفکر سکولاریسم را زنده کنند
مصباح یزدی اضافه کرد: دشمنان سعی کردند از نظر تئوریک هم تفکر سکولاریسم یعنی جدایی دین از سیاست را به وسیله افرادی با شناخت ضعیف و کج فکر زنده کنند.
وی خاطرنشان کرد: مدت ها در یک دوران 8ساله در مملکت ما، کتاب های زیادی در این مورد نوشته شد و متأسفانه مسئولین درجه یک هم از این فکر حمایت می کردند.
جریانات سال های اخیر، برای جوانان بسیار جذاب بوده است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تأکید کرد: بعد از همه آن جریان ها، شیطان راه جدیدی هم به آن راه ها اضافه کرد و آن راه چند سالی است که اخیرا در کشور ما اتفاق افتاده و البته باید منتظر باشیم شیطان در آینده راه دیگری را هم پی بگیرد، چرا که در جریانات چند سال اخیر بر تجارب شیطان افزوده شده است.
وی با بیان این که جریانات سال های اخیر، برای جوانان بسیار جذاب بوده است، گفت: این جریان می گوید، چه کسی گفته که آخوندها نائب امام زمان هستند و این اختصاص به آن ها دارد؟؛ آن ها ترویج می دهند که کسان دیگری هم می توانند از امام زمان نظر بگیرند.
جریانات چندسال اخیر، همانند تیر سه شعبه است
مصباح یزدی با بیان این که جریانات چندسال اخیر، همانند تیر سه شعبه است، گفت: تیر وقتی یک شعبه باشد می توان آن را بیرون کشید اما وقتی سه شعبه شد، وقتی بخواهیم آن را بیرون بکشیم، تمام نقاطی که تیر در آن نفوذ کرده از بین خواهد رفت.
وی در ادامه سخنانش راجع به همین جریان، با بیان این که این ها با یک تیر سه نشان و حتی چند نشانه می زنند، گفت: به دلیل گرایشی که مردم به امام حسین(ع)، دین اسلام و ... دارند، این جریان مستقیما نمی تواند به این مسائل خدشه وارد کند و از این رو به ظاهر می گویند ما مخلصا از شما هستیم؛ از این رو این حس مذهبی جوانان را ارضا می کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: کار دیگر این جریان این است که می گوید در شرایط فعلی دیگر رُل، تنها به دست آخوندها نیست؛ یعنی می گویند عواطف مذهبی هست اما سعی می کنند آن را به سمت و سوی دیگری ببرند.
وی افزود: آن ها با این کارشان، مسئله جایگاه ولایت فقیه که بزرگترین مسئله برای سیاستمداران عالم است را حل و به نوعی آن را هدف می گیرند. یعنی می گویند ما با امام زمان هستیم و وقتی این ارتباط را برقرار کردیم، دیگر چه نیازی به نائب امام زمان هست؟
مصباح یزدی با بیان این که با طرح این مسائل از سوی این جریان، مسئله ولایت فقیه هم به کلی بر باد می رود، تصریح کرد: چاشنی این کار آن ها هم این است که می گویند همانطوری که امام زمان غیبت کبری و غیبت صغری داشت، ظهور صغری و ظهور کبری هم دارد.
وی افزود: آن ها به دنبال این هستند که بگویند وقتی خود امام زمان ظهور کند و حضور داشته باشد، دیگر به نائب امام زمان چه کار است؟
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: متأسفانه برخی از ساده دلان هم این سخنان را باور می کنند، غافل از این که بدانند پشت پرده چیز دیگری است.
وی تأکید کرد: این تئوری شیطانی، توطئه بزرگی است که اگر جا می افتاد از تمام فعالیت های شیاطین در این مدت سال های انقلاب، تخریب و اثرش بیشتر بود.
مصباح یزدی، ابراز داشت: این جریان خیال می کردند با پول، تیلیغات و .. می توان این تفکر را جا انداخت.
وی یادآور شد: این جریان با خود می گفتند باید کارهایی کنیم تا بتوانیم بگوییم با امام زمان(عج) ارتباط داریم و در این صورت چه نیازی به نائب امام زمان و آخوند است؟
یکی از این راه هایی که این جریان دنبال می کرد، بیان خبرهای غیبی است
عضو خبرگان رهبری افزود: یکی از این راه هایی که این جریان دنبال می کرد، بیان خبرهای غیبی است؛ مثلا می گویند برخی خبرهایی که 6ماه دیگر اتفاق می افتد را می گوییم، و وقتی این خبرها اتفاق می افتاد و شد، می گوییم با امام زمان ارتباط داریم و دیگر نیازی به آخوندها نیست.
وی افزود: این در حالی است که این همه هم مرتاض های هند هستند و پیش گویی می کنند؛ که البته این جریان هم با خود می گویند که می توان با آن ها ارتباط برقرار کرد.
مصباح یزدی گفت: این راه به عنوان یک برنامه ای بود، که بتواند تمام برنامه های انقلاب را از بین ببرند.
وی اضافه کرد: متأسفانه این جریان از سادگی بعضی ها استفاده کردند و البته دشمنان هم کمک شان کردند.
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: این جریان می گویند با این کار، علاوه بر آن که بساط ولایت فقیه برچیده می شود، همچنین مشکل اجرای احکام اسلامی هم حل می شود، چرا که برای مثال می گوییم در شرایط فعلی آقا نظرشان این نیست که این کارها اگر چه احکام اسلامی است، اجرا نشود، چرا که ما اطلاع داریم آقا نظرشان چیست؛ و البته منظور این ها از آقا، امام زمان(عج) است.
این آشغال ها هیچ کاری نمی توانند بکنند
وی تصریح کرد: پس در این شرایط، قدرت معنوی به کسی منتقل می شود که در صدد کسب قدرت سیاسی است. و در این صورت هر جا به مشکل اجرای قانون و احکام اسلامی هم برخورد کنند می گویند امام زمان نظرشان این است.
مصباح یزدی خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون به صورت شیطنت آمیز برخورد کردند و بر برخی شخصیت ها هم تأثیر گذاشتند، اما با این حیله ها در برابر اراده الهی نمی توانند کاری را به ثمر برسانند و از این رو این آشغال ها هیچ کاری نمی توانند بکنند.
اللجاج شوم ، لجاجت شوم است. (غررالحکم و دررالکلم - حدیث 8985 ) خیر الاخلاق ابعدها عن اللجاج ، بهترین اخلاق ها دورترین آنها از لجاجت است. (میزان الحکمه - حدیث 5667) لیس للجوج تدبیر ، لجوج تدبیر ندارد. (میزان الحکمه - حدیث5661) اللجاج یعقب الضر ، لجاجت زیان و خسران بدنبال دارد. (غررالحکم - حدیث 8992) راکب اللجاج متعرض للبلاء ، کسی که بر مرکب لجاجت سوار است در معرض بلا و گرفتاری می باشد. (غررالحکم - حدیث 900) اللجاج ینبو براکبه ، مرکب لجاجت صاحب خود را به زمین می زند. (غررالحکم - حدیث 8989) اللجاج ینتج الحروب و یوغر القلوب ، لجاجت جنگ ها به بار می آورد و دل ها را کینه ور می سازد. (میزان الحکمه - حدیث 5662 ) اللجاج اکثر الاشیاء مضره فی العاجل و الآجل ، لجاجت زیانبارترین چیزها در دنیا و آخرت است. (غررالحکم - حدیث8997 ) من لج وتمادی فهو الراکس الذی ران الله علی قلبه و صارت دائره السوء علی راسه ، آنکه لجاجت کند و بر این لجاجتش پای فشارد او همان بخت برگشته ای است که خداوند بر دلش پرده (غفلت) زده و پیشامد های ناگوار بر فراز سرش قرار گرفته است. (میزان الحکمه - حدیث 5668 )